نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 دست ها یکی از مهمترین ارکان بدن هستند که نقش مهمی در انجام امور روزانه دارند.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، یک دست صدا ندارد ولی تا دلتان بخواهد استخوان و ماهیچه دارد. قبل از هر چیز باید معلوم شود که منظور از دست در این نوشته دقیقا چیست. چرا که برخلاف بسیاری از زبان‌ها که برای اجزای مختلف بدن کلمات خاصی دارند، در زبان فارسی در بسیاری از موارد، یک کلمه نقش چند کلمه را ایفا می کند، مثل کلمه دست. 

در زبان فارسی،‌ وقتی می گوییم دست،‌ میتوان از بازو تا نوک انگشتان را از آن برداشت کرد اما در این نوشته منظور از دست، منطقه از مچ تا انگشتان است که بیشترین کارایی را برای بدن انسان دارد. 


یک جعبه ابزار کامل 

در هر دست انسان 27 استخوان وجود دارد و مجموع استخوان‌های هر دو دست هم چیزی حدود یک چهارم تمام استخوان‌های بدن است. هر دست همچنین 33 ماهیچه دارد که با کمک آن‌ها به ابزاری کامل و پیشرفته برای انسان بدل می‌ شود. به طور میانگین هر انگشت در طول عمر انسان حدودا 25 میلیون بار باز و بسته می ‌شود. 


نکات جالب پیوند دست

پیوند دست از شیوه های نوین درمانی است که در 10 سال اخیر مطرح شده و به سرعت رو به پیشرفت است. تا کنون 70 مورد پیوند دست یک طرفه و دوطرفه در 13 کشور دنیا صورت گرفته است.عمل پیوند دست به طور میانگین بین 8 تا 12 ساعت طول می ‌کشد در حالی ‌که عمل پیوند قلب چیزی بین 6 تا 8 ساعت طول می‌ کشد و سالهاست اجرا می شود.


تاثیرات عجیب شستن دست

روانشناسان می گویند هر موقع تصمیم مهم و دشواری گرفتید،‌ دستان خود را به خوبی بشویید. این کار به شما کمک می کند تا بهتر با پیامدهای چنین انتخابی کنار بیایید. از این گذشته برخی روانشناسان می گویند که انسان پس از این که کاری غیراخلاقی انجام می دهد احساس شدیدی به شستن خود پیدا می کند. به همین طریق شستن دست‌ها می تواند به معنای زدودن گناهان از روح باشد.


معروفترین نقطه با نام "دست" در جهان

اشکال سنگی نزدیک به دهکده "هومبوری" که در مقابل نور خورشید در آسمان مالی قد کشیده اند یکی از نقاطی است که در زمره دورترین و پایانی ترین نقاط زمین قرار دارد و مردم بومی عنوان "دست فاطیما" را برای این کوهها انتخاب کرده اند چون این صخره ها دارای 5 قله هستند که شکل یک دست برافراشته به سوی آسمان را ساخته اند.


رکورد دست دادن با مردم

تئودور روزولت‌ بیست و ششمین رئیس جمهور امریکا که برخی اقدامات عجیب سیاسی او همچون صدور مجوز تحریک شورش در پاناما برای مقابله با کارشکنی‌های کلمبیا در این کانال جنجال های زیادی را ایجاد کرد، به مناسبت شروع سال نو در سال 1907 با 8513 نفر دست داد و رکورددار این موضوع شد.


:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 

آرتروز زانو

 

آرتروز زانو

 

 

آرتروز زانو (KNEE OSTEOARTHRITIS) از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از چهل سال است. آرتروز مفصل زانو، شایعترین بیماری تخریبی از میان مفاصل بدن می‌ باشد. میزان ابتلا در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است.آرتروز یک بیماری تخریبی در مفصل است که از آن به بیماری مفصلی پیشرونده یاد می‌شود. از این بیماری به نام‌های استئوآرتریت و استئوآرتروز نیز یاد می کنند. تخریب پیشرونده مفصل در جامعه ما به نام آرتروز معروف است. با توجه به اینکه بیماری با افزایش سن پیشرفت می‌کند به آرتریت پیری نیز معروف است. علاوه برسن، علل ژنتیکی و مزاجی، نوع شغل و حرفه، چاقی، عوامل هورمونی و نژاد نیز می‌ تواند در بروز این بیماری دخیل باشند.

 

مهمترین نشانه آرتروز زانو

مهمترین مشخصه آرتروز، تخریب تدریجی غضروف مفصلی است. قسمت دو انتهای هر استخوان، از غضروف که بافتی است انعطاف پذیر ساخته شده‌است. با شروع بیماری آرتروز زانو، غضروف انتهای تحتانی استخوان فمور (ران) و غضروف قسمت فوقانی استخوان درشت‌نی به تدریج دچار تغییرات تخریبی(دژنراتیو) می‌گردد. به همین ترتیب درگیری و آسیب غضروف کشکک به آرتروز این ناحیه منجر می‌شود. بنابراین آرتروز مفصل زانو در دو ناحیه تیبیوفمورال (مفصلی که بین استخوان ران و ساق ایجاد می‌شود) و مفصل کشککی- رانی می‌تواند ایجاد شود. علت اصلی تخریب غضروف در بیماری آرتروز، عدم وجود عروق خونی جهت تغذیه این ناحیه می‌باشد و از طرفی غضروف مفصلی فاقد عصب است و به هنگام آسیب دردی حس نمی‌ شود که همین مسئله زمینه تخریب بیشتر را فراهم می ‌کند. البته تغذیه غضروف از طریق غشاء سینوویوم و حرکات مفصل انجام می‌شود.

 

عوامل زمینه ساز از نظر طب کلاسیک

عواملی که روند آرتروز زانو را تسهیل می کنند عبارتند از:

1- ضربه

2- پارگی عناصر مفصل زانو (مثلا منیسک ها، رباط ‌ها و کپسول مفصلی)

3- بیماری کندرومالاسی کشکک (نرم شدن غضروف زیر کشکک) و موارد در رفتگی مکرر آن

4- شکستگی‌ های درون مفصلی و در رفتگی ‌ها

5- وجود بیماری‌های مفصلی (همانند آرتریت روماتوئید یا بیماری عفونی در مفصل و...)

6- تغییر شکل ‌ها (دفورمیتی ها)ی مفصل زانو که عبارتنداز:

پای ضربدری ، پای پرانتزی ، خم شدن مفصل زانو

پای ضربدری، پرانتزی

 

حرکت بیش از اندازه مفصل به سمت عقب یا عقب زدگی زانو(هیپراکستنشن زانو)

7- عدم کنترل فعالیت‌های روزمره که منجر به استرس بیش از اندازه به ناحیه زانو می‌گردد(مواردی چون چهار زانو نشستن، دو زانو نشستن، توالت طولانی مدت غیر فرنگی و بالا و پایین رفتن از پله‌ها به دفعات متوالی به خصوص پله‌هایی که شیب تند دارند)

8- شغل و حرفه‌ای که باعث فشار بیش ازحد به زانو می‌شود به ویژه افرادی که در طول فعالیت ‌های کاری سخت، هیچگونه استراحتی به مفاصل جهت ترمیم و احیای مجدد نمی‌دهند.

9- چاقی

10- عوامل ژنتیکی

11- بیماری استئوکندریت دیسکان

12- کیست منیسک

13- منیسک دیسکی شکل

14- بی ثباتی زانو به علت شلی رباط ها

مهمترین مشخصه آرتروز، تخریب تدریجی غضروف مفصلی است. قسمت دو انتهای هر استخوان، از غضروف که بافتی است انعطاف پذیر ساخته شده‌است. با شروع بیماری آرتروز زانو، غضروف انتهای تحتانی استخوان فمور(ران) و غضروف قسمت فوقانی استخوان درشت‌نی به تدریج دچار تغییرات تخریبی(دژنراتیو) می‌گردد. به همین ترتیب درگیری و آسیب غضروف کشکک به آرتروز این ناحیه منجر می‌شود.

 

 

علایم و نشانه‌ها

 

علایم و نشانه‌ های آرتروز زانو ممکن است در ارتباط با موارد زیر باشد:

- درد که با پیشرفت بیماری ایجاد می ‌شود

- تغییر وضعیت عناصر مفصلی همانند التهاب تاندون‌ها و بورس‌ها، ضخیم شدن غشاء سینوویال و درگیرشدن استخوان‌های زیر غضروف که از عوامل مهم ایجاد درد مفصل زانو می ‌باشند.

- خشکی مفصلی

- کاهش دامنه حرکتی مفصل که در مراحل پیشرفته بیماری ایجاد می‌شود.

- ضعف و آتروفی عضلات اطراف مفصل که در موارد کاهش دامنه حرکتی بوجود می‌آید.

- گاها وجود کریپتاسیون در حرکات مفصل

- گاهی تجمع مایع در مفصل(JOINT EFUSION) دیده می‌شود. وجود افیوژن در مفصل، مگر پس از فعالیت زیاد بعید است.

- دگر ریختی یا تغییر شکل در مفصل که در ارتباط با آرتروز زانو بیشتر به صورت پای پرانتزی (GENU VARUM) است.

- احتمال ایجاد کیست در ناحیه پشت مفصل که به کیست بیکر(BAKER CYST) معروف است.

 

درمان در طب کلاسیک

درمان آرتروز زانو با توجه به مشکل بیمار می تواند درارتباط با موارد زیر باشد:

1- درمان دارویی طبق نظر پزشک متخصص مربوطه

2- کاهش وزن در صورت وجود چاقی

3- کنترل فعالیت‌های روزمره (پرهیز از چهار زانو نشستن، پرهیز از دو زانو نشستن، کاهش شیب پله‌های منزل، بالا و پایین رفتن از پله‌ها به صورت یک پله - یک پله که مستلزم صبر و حوصله می‌باشد، پرهیز از وضعیت‌های ثابت که زانو در یک حالت به مدت طولانی قرار می‌گیرد و در نهایت عدم انجام حرکات جهشی- چرخشی و تند)

4- تقویت عضلات اطراف مفصل زانو. با تقویت عضلات میزان فشار روی مفاصل کاهش می‌یابد که نوع تمرین و شدت آن از طریق فیزیوتراپیست تنظیم می‌شود.

5- تحرک مفصل به صورت کنترل شده. با توجه به اینکه غضروف فاقد عروق خونی است، حرکات طبیعی نقش بسزایی در تغذیه غضروف دارد.

6- حرکات و فعالیت‌ هایی که باعث تشدید درد می‌شوند حتماً ترک شود.

7- تنظیم یک برنامه درمانی برای بیمار توسط فیزیوتراپیست به خصوص در مواردی که بیماری شدت یافته و احتمال زمین گیر شدن وجود دارد. بهتر است در موارد شدید بیماری تنظیم برنامه درمانی در ارتباط با محیط فرد صورت گیرد، مسائلی از قبیل استفاده از تخت، تنظیم ارتفاع تخت با توجه به قد فرد و به ویژه آموزش استفاده از وسایل کمکی همانند عصا و واکر. مثلا تنظیم ارتفاع واکر با توجه به قد فرد در بسیاری از موارد، راه رفتن بیمار را تسهیل می‌ کند.

8- استفاده از زانوبند و وسایل کمکی طبق نظر متخصص مربوطه یا مشاوره با فیزیوتراپیست.

9- آب درمانی(هیدروتراپی)

10 -برنامه تمرینات هوازی

11- درمان با عمل جراحی. زمانیکه درد و مشکلات مفصل خیلی شدید است، عمل جراحی طبق نظر پزشک متخصص جراحی ارتوپد ضرورت می‌یابد.

 

از نظر طب سنتی

عامل این بیماری استفاده کردن از غذاها و دواهای شیمیایی و افراط در تحرک بخصوص فشار بر مفاصل و زانو میباشد، بین مفصلها ماده ای ژله ای مانند در انسان میباشد که این ژل حالت لغزندگی دارد و موجب هر چه راحتتر خم و راست شدن مفصل میباشد که متأسفانه با استفاده از روغنهای نباتی مایع و جامد این ژل اثر خود را از دست میدهد. در این بیماری خم و راست شدن مفاصل سخت میشود و دردی شدید متوجه بیمار می گردد و در گاهی از اوقات همراه با ورم میباشد. بیماری آرتروز شروعی تدریجی و سیری پیشرونده دارد و سال به سال شدیدتر می شود. اولین علامت آرتروز، درد مفصل است. این درد با فعالیت بدنی بدتر شده و با استراحت بهتر می شود. هنگام بیدار شدن از خواب ، بیمار احساس می کند مفاصل او سفت شده اند و پس از 5 تا 10 دقیقه این حالت از میان می رود. با پیشرفت بیماری آرتروز، به مرور زمان دامنه حرکات مفصل گرفتار کم و کمتر می شود و ممکن است مفصل خشک و بی حرکت شود. گاهی مایع در مفصل مبتلا به آرتروز تجمع پیدا می کند. آرتروز ستون فقرات ممکن است به نخاع یا اعصاب نخاعی فشار وارد کند و مشکلاتی را برای بیمار به وجود آورد.

 

درمان پیشنهادی آرتروز

1- اصلاح مزاج و تنظیم تغذیه تحت نظر یک پزشک طب سنتی داشته باشید

2- شربت عرق کاسنی و عسل روزی 1 لیوان میل شود

3- اسپند روزی 1 قاشق چایخوری با آب میل شود

4- صبحانه مفصل و شام سر شب و نهار نصفه میل شود

5- حجامت عام و تکرار آن دو هفته بعد

6- دمکرده گل گاوزبان شبی یک لیوان میل شود

7- نرمش و پیاده روی روزی 1 ساعت

8- دمکرده رازیانه روزی 1 لیوان میل شود در خانمها

9- ماساژ موضع درد، با روغن بادام تلخ روزی 3 مرتبه



:: بازدید از این مطلب : 417
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 

فلج خواب (sleep paralysis) چیست؟

فلج خواب

 

فلج خواب (sleep paralysis) به حالت ناتوانی در انجام حرکات ارادی حین خواب اطلاق می شـود. فلج خواب یـک تـجربـه ی دلــهره آور و هراس انگیز می بـاشد. فـلـج خـواب اغـلب اوقات هنگام بیدارشـدن از خـواب و یـا در مـوارد نـادر در لحظه ی به خـواب رفتن رخ می دهد. فلج خواب از چند ثانیه تا چـند دقیـقه بـه طـول می انجامد. 25 تا 30 درصد جـمعیت کشـور حـداقل یکبار در طول زندگی خود اخـتـلال فلج خـواب را تـجـربه کرده اند. فلج خواب می تواند در هر سنی روی دهد.

 

 


 علایم فلج خواب:

1. ناتوانی در حرکت دادن تنه، دستها و پاها و صحبت کردن (فرد از فرط ترس می خواهد فریاد بکشد و برای بیدار شدن تقلا می کند، اما گویی تلاش وی بی نتیجه است).

2. فلج تمام و یا بخشی از عضلات اسکلتی بدن.

3. احساس خفگی و نزدیک بودن زمان مرگ (گویی موجودی روی قفسه سینه ی شما قرار گرفته است).

4.  وحشتزدگی و اضطراب.

5. توهمات خواب (hypnagogic hallucinations): به توهمات شنیداری، دیداری و لمسی رویا مانند اطلاق می شود. احساس حضور یک انسان دیگر در اتاق، احساس فشردگی در قفسه سینه، دیدن سایه افراد، دیدن منبع نورانی، شنیدن صدای افراد، شنیدن صدای قدمهایی که نزدیک می شوند، دیدن شبح، تجربه خروج از بدن، احساس شناور شدن در هوا، شنیدن صدای باز و بسته شدن درها.

 

 تصورات غلط نسبت به فلج خواب و یا بختک:

آزار و اذیت توسط جن، شیطان، دیو و یا موجودات فرا زمینی، و یا اشتباه گرفتن آن با تجربه خروج از بدن.

 

 علت ایجاد فلج خواب:

عوامل ژنتیکی، اضطراب و استرس، اختلال هراس و اختلال در نظم خواب را در پیدایش فلج خواب دخیل می دانند.

 

مکانیسم ایجاد فلج خواب:
پرواز روح

 

در طی خواب در مرحله ی حرکات سریع چشم(REM)، یعنی مرحله ای که رویا بینی در آن روی می دهد، مغز انتقال سیگنالهای عصبی بسوی عضلات اسکلتی (به استثنای عضله دیافراگم و عضلات چشم) را مسدود و متوقف میسازد، تا شما رویاهای خود را برون ریزی نکنید (یعنی مثلا وقتی خواب میبیند در حال دویدن هستید، از رختخواب بلند نشوید و شروع به دویدن نکنید). هنگامی که شما قصد دارید از خواب بیدار شوید، مغز مجدداً کنترل عضلات را به دست میگیرد. اما گاهی اوقات قبل از اینکه مغز کنترل عضلات اسکلتی را بدست گیرد و عضلات از حالت فلج بودن خارج گردند، شما هشیاری خود را باز می یابید. که نتیجه ی آن احساس هراس آور فلج بودن بدنتان خواهد بود. نقطه ی مقابل این عارضه زمانی است که برخی افراد هنگام رویا دیدن دستها و پاهای خود را تکان می دهند و یا در موارد شدید تر دچار خوابگردی می شوند.

فلج خواب (sleep paralysis) به حالت ناتوانی در انجام حرکات ارادی حین خواب اطلاق می شـود. فلج خواب یـک تـجربـه ی دلــهره آور و هراس انگیز می بـاشد. فـلـج خـواب اغـلب اوقات هنگام بیدارشـدن از خـواب و یـا در مـوارد نـادر در لحظه ی به خـواب رفتن رخ می دهد. فلج خواب از چند ثانیه تا چـند دقیـقه بـه طـول می انجامد. 25 تا 30 درصد جـمعیت کشـور حـداقل یکبار در طول زندگی خود اخـتـلال فلج خـواب را تـجـربه کرده اند. فلج خواب می تواند در هر سنی روی دهد.

چه چیزهایی احتمال تکرار فلج خواب را افزایش می دهند:

1. کسانی که بطور طاق باز و رو به پشت می خوابند بیشتر به فلج خواب دچار می شوند.

2. برنامه ی خواب نامنظم و محرومیت از خواب.

3. افزایش استرس و اضطراب.

4. تغییرات ناگهانی در سبک و یا محیط زندگی.

5. مصرف قرصهای خواب آور و آنتی هیستامینها.

 

چگونه هنگام تجربه فلج بدن خود را از این وضعیت هراس آور خلاصی بخشیم:

1. سعی کنید انگشتان دست و یا پای خود را تکان دهید.

2. چشمان خود را به شدت تکان دهید، به دنبای آن پلکها و سر خود را.

3. سعی کنید وضعیت خروج از بدن را در خودتان القا کنید.

 

 درمان فلج خواب:

فلج خواب یک اختلال خواب بی خطر است. تنها با رعایت اصول بهداشت خواب، خودداری از طاق باز خوابیدن و کاهش استرس ها و هراس ها می توان تکرار آن را به حداقل رساند. افرادی که هفته ای یکبار به فلج خواب دچار می شوند لازم است تحت درمان دارویی (مصرف ضد افسردگی ها) قرار گیرند.



:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 پاسخ: قبل از شروع تمرینات، همیشه از پزشک یا فیزیوتراپ خود در مورد تمریناتی که انجام می دهید سوال نمایید. هیچگاه نباید تمرینی که باعث بروز درد در شما می شود را ادامه دهید. تمریناتی که در اینجا شرح داده میشوند، عضلات پشت و کمر شما را قوی تر کرده و ستون فقراتتان را قابل ارتجاع تر می کند. در صورت امکان هر تمرینی را 10 بار در روز تکرار نمایید.

 

کشش کمر: این کشش می تواند باعث تسکین دردهای مفاصل و عضلات کمر شود. درحالی که بر روی زمین دراز کشیده اید، زانوهایتان را خم کرده و کف پایتان را بر روی زمین بگذرید. زانوهای خود را به سمت بدنتان بالا بیاورید. با استفاده از دست هایتان، سعی کنید زانوهایتان را به سینه تان بچسبانید. حدود 7 ثانیه در این حالت بمانید و نقس عمیقی بکشید. سپس کف پاهایتان را روی زمین قرار دهید.

کشش کمر

 

 

بالابردن لگن: این حرکت به کشش عضلات و لیگامانهای کمرتان کمک می کند. در حالیکه دراز کشیده اید زانوهایتان را خم نموده و کف پاهایتان را بر روی زمین قرار دهید. قسمت گودی کمر خود را به سمت زمین فشار دهید. عضلات شکم و کفل خود را سفت نمایید، بطوری که لگن شما به سمت بالا کج شده و کفل تان کمی از سطح زمین بالاتر قرار گیرد. به مدت 6 ثانیه در این حالت بمانید و سپس آن را شل نمایید.

بالا بردن باسن

 

هیچگاه نباید تمرینی که باعث بروز درد در شما می شود را ادامه دهید.

 

 

گود کردن و قوز کردن: انجام این تمرین باعث می شود که انعطاف پذیری مفاصل و عضلات پشت شما افزایش یابد. بنشینید پاهای خود را جمع کنید به طوری که زانوها در مقابل صورتتان باشد سپس زانوهای خود را کمی از یکدیگر باز نمایید. چانه خود را به سمت سینه فرو ببرید، سپس به آرامی به پشت خود قوس بدهید. برای حدود 5 ثانیه در این حالت باقی بمانید. بعد به بالا نگاه کنید و کمر خود را به پایین فرو برده و آن را گود نمایید و در این حالت نیز به مدت 5 ثانیه باقی بمانید.

 

 

نیلوفری: روی زمین بنشینید و پاهای خود را صاف بر روی زمین قرار دهید. پای راست خود را روی کشاله ران چپ قرار دهید. با دست راست زانوی راست خود را بگیرید در صورتی که دست چپ‌تان پای راست را گرفته است. وقتی پای راست‌تان در جای درست خود روی ران چپ قرار گرفت پای چپ را با هر دو دست گرفته و روی ران پای راست قرار دهید.

شما می‌توانید کف دستان خود را برای انرژی گرفتن رو به بالا قرار دهید و یا برای اینکه راحت‌تر بنشینید آنها را روی زمین قرار دهید.

این حرکت یکی از معمولی‌ترین حرکات یوگا می‌باشد. جدا از تاثیرات فیزیولوژیکی که دارد به شما در پیشرفت کردن در بقیه وضعیت‌های یوگا کمک می‌کند.

 

حركت فیله (كمر) : در حالی كه به شكم دراز كشیده اید و پنجه های پا روی زمین قرار دارد سعی نمائید سر و شانه را از زمین جدا نمائید.

حرکت فیله

 

 منبع:تبیان



:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 

15 نرمش برای پشت میز نشین ها

پشت میز نشینی

 

پرسش: لطفا نرمش هایی روزانه برای من که اغلب پشت رایانه میباشم پیشنهاد نمایید.

 

پاسخ: اگر مجبور هستید با رایانه برای مدت طولانی کار کنید، انجام برخی نرمش های ساده باعث بهبود سلامتی و وضعیت جسمی شما می گردد.

 

نحوه نرمش:

1. بصورت صحیح و درست پشت یک میز کار یا اداری بنشینید. کمر خود را صاف کرده، شانه ها را به عقب برده، قسمت فوقانی صفحه نمایشگر باید با چشمان شما در یک راستا قرار گیرد. اگر باید به بالا و پایین کنید، کافیست ارتفاع صفحه نمایش خود را تنظیم کنید. در اینحالت اگر مجبور هستید که به طرف جلو مایل شوید تا صفحه مانیتور را ببینید، ابتدا دید چشمانتان را امتحان کرده و سپس فاصله را تنظیم نمایید. بعد از مدتی این وضعیت نشستن در بدن شما جا افتاده و نیازی به تمرین و دقت همیشگی نیست.

 

2. وقتی مشغول تایپ کردن هستید بدن خود را در یک وضعیت متعادل و مناسب نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که مچ دستان شما اندکی از آرنج شما پایین تر باشد. این عمل از ابتلا به نوعی سندرم تونلی درمچ دست شما جلوگیری می کند. پاهایتان را از زانو خم کرده، طوری که زانو از باسن اندکی بالاتر قرار گیرد. کف پا را صاف روی زمین قرار داده یا روی یک چارپایه یا وسیله دیگری قرار دهید.

 

3. هر نیم ساعت یکبار از جای خود بلند شده و با حرکات کششی بدن خود را نرمش داده یا برای چند لحظه قدم بزنید.

 

4. ساق پاهایتان را بکشید و در این حین برای چند لحظه از نگاه کردن و خیره شدن به صفحه نمایشگر بپرهیزید. این عمل باعث جلوگیری از پخش شدن لخته های خون در پاهای شما می گردد. بخاطر داشته باشید که لخته شدن خون در کاربران میانسال رایانه بسیار معمول است.

 

5. برای نرمش دادن گردن، سر خود را به جلو و عقب و چپ و راست و طرفین خم کنید. هرگز سر خود را در اطراف گردن به صورت دایره وار نچرخانید. این عمل باعث صدمه زدن به مفاصل گردن شما می شود.

 

6. اگر مدت زیادی به تایپ کردن مشغول شدید برای چند لحظه مچ دستان خود را به صورت دایره وار چرخانده و ورزش دهید. اینکار باعث جلوگیری از ابتلا به سندرم تونلی مچ دست می شود.

هر نیم ساعت یکبار از جای خود بلند شده و با حرکات کششی بدن خود را نرمش داده یا برای چند لحظه قدم بزنید.

 

 

7. از قوز کردن به سمت جلو و روی صفحه کلید خودداری نمایید. اگر عادت به چنین کاری دارید این تمرین را انجام دهید: ابتدا دستان خود را باز کنید تا حدی که مثلا می خواهید کسی را در آغوش بگیرید. مچ دستان را چندین بار به طرف خارج بچرخانید، بصورتیکه انگشت شصت شما به طرف به طرف بالا و عقب بازی کند، و نیز شانه های خود را به عقب بدهید. این حرکت کششی اعضای بدن شما را در خلاف جهتی که قوز می کنید بازی می دهد. در این حین شما کشش خوبی را در قسمت بالای سینه خود احساس می کنید.

 

 

8. ماهیچه های سرینی(باسن )خود را منقبض کنید و چند لحظه همانطور منقبض آنها را نگه داشته و سپس رها کنید. در طول روز هر چند دقیقه یکبار این کار را را تکرار کنید.

 

9. با حرکات کششی بازوان و پاها و گردن خود را نرمش دهید و همانطور که نشسته اید آنها را بچرخانید. در زمان راه اندازی مجدد رایانه یا در زمان اخذ فایل های با حجم بالا از یک شبکه، از فرصت پیش آمده استفاده بهینه کرده و استراحت کنید. از جای خود بلند شوید و نرمشهای دیگری را امتحان کنید مثل بلند شدن و نشستن، جلو عقب رفتن، پریدن البته مواظب پوز خند همکاران خود نیز باشید .

 

10. از ابزار ورزشی استفاده کنید. یک نوع ابزار ورزشی سبک و ارزان و کوچک هستند که برای تقویت عضلات ساعد و بازو مناسب هستند . مواقعی که باید چیزی را هم از روی کاغذ و هم از روی صفحه نمایش بخوانید معمولا از دستان خود استفاده نمی کنید. در این هنگام می توانید از این ابزار استفاده کنید.

 

11. باند های پلاستیکی ارزان و سبک و کوچکی هستند که میتوانند برای مواردی که در مرحله شماره 9 گفته شد استفاده نمائید. برای مثال زمانی که حرکات کششی برای بازو انجام می دهید میتوانید از این باند پلاستیکی استفاده نمائید.

 

12. هر چند لحظه یکبار چند نفس عمیق بکشید. اگر برایتان امکان دارد جایی این نفس ها را بکشید که مقداری هوای تازه وارد شش های شود.

نرمش های پشت میز نشینی

 

13. نوعی توپ وجود دارد که به عنوان صندلی و نشیمنگاه استفاده می شود و میز و صندلی هایی است که در محل نشیمنگاه خود دارای این توپ ها هستند. اگر از این نوع صندلی ها استفاده می کنید سایز بزرگ آن را تهیه نموده که فضای نشستن بیشتری داشته باشد. طوری روی صندلی بنشینید که کمرتان صاف و ثابت باشد. استفاده از خود این توپ ها موثر تر است هر چند صندلی که دارای این توپ ها می باشد برای محیط دفتر مناسبتر و کارامد تر است.

 

14. در زمانی که مشغول تماشای تلویزیون یا در حال حرف زدن با تلفن هستید بنشینید و با حرکت موزون و تمارین هماهنگ به سمت بالا و پائین بدن خود را بازی دهید. هنگامی که مشغول تایپ کردن هستید میتوانید از خود توپ استفاده کنید، البته باید بدانید که این روش بهترین روش نشستن جهت جلوگیری از ابتلا به سندرم تونلی مچ ها و زرد پی نیست.

 

15. در زمانی که نشسته اید، پاهای خود را به روی پنجه برده و دوباره به زمین بگذارید. آن قدر این کار را انجام دهید که پاهایتان کمی خسته شود، ده دقیقه دیگر این کار را ادامه دهید و این کار را برای یک ساعت به صورت مدام انجام دهید. این حرکت باعث تقویت ساق پا های شما می شود.

منبع:تبیان



:: بازدید از این مطلب : 566
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 

 تشخیص گوشی اصل از تقلبی

گوشی اصل و تقلبی

 

 یكی از دردسرهای خرید موبایل، اطمینان یافتن از اصل یا قاچاق و تقلبی بودن گوشی‌ است. گوشی‌های رجیستر نشده كه به طور قاچاق وارد كشور می‌شود، معمولا در حین استفاده مشكل ‌ساز خواهد بود؛ هنگ می‌كند، به‌روز نمی‌شود، با بعضی برنامه‌ها بخصوص فارسی‌سازها مشكل دارد و...

 

برای اطمینان از اصل بودن گوشی، می‌توان به این راه‌ها متوسل شد:

1 - كد معروف ستاره نامبر صفر شش نامبر (#06#*) را شماره‌گیری كنید. سریال مادربرد گوشی یا IMEI روی نمایشگر ظاهر می‌شود. اگر این سریال با باركد روی كارتن یا باتری مطابقت داشت، احتمالاً گوشی مورد نظر اصل است (برخی قاچاقچیان باركدهای تقلبی روی كارتن می‌چسبانند. این گوشی‌ها به «چنج» یا تغییر یافته مشهور است و به همین سبب نمی‌توان چنین كاری را راهی مطمئن برای تشخیص اصالت گوشی دانست).

 

2 - با اتصال به اینترنت، سپس رجوع به وبگاه نمایندگی برند یا مارك گوشی مورد نظر، از اصل یا قاچاق بودن آن مطلع شوید.

بارکد

 

3 - هر كشوری باركد خاصی دارد. به عنوان مثال باركد اجناس چینی با اعداد 690 یا 691 یا 692 شروع می‌شود. باركد محصولات ایرانی با 626، تایوانی با 471، ژاپنی با 45 یا 49، و... (فهرست كامل باركدهای مربوط به هر كشور را می‌توانید با سرچ در گوگل به دست آورید). اگر باركد گوشی با نام كشور سازنده (كه معمولا زیر محل قرار گرفتن باتری برچسب یا حك شده) هماهنگ است، احتمالاً گوشی شما اصل است (كاری كه قاچاقچیان با برچسب روی كارتن می‌كنند، با برچسب یا حك كردن زیر باتری هم شدنی‌ است!)

 

یكی از دردسرهای خرید موبایل، اطمینان یافتن از اصل یا قاچاق و تقلبی بودن گوشی‌ است. گوشی‌های رجیستر نشده كه به طور قاچاق وارد كشور می‌شود، معمولا در حین استفاده مشكل ‌ساز خواهد بود؛ هنگ می‌كند، به‌روز نمی‌شود، با بعضی برنامه‌ها بخصوص فارسی‌سازها مشكل دارد

 

 

4 - مستقیماً به سایت‌های تحلیل و تشخیص جهانی در وب بروید. به عنوان نمونه، نشانی اینترنتی یكی از این سایت‌ها www.numberingplans.com است. در این وبگاه، با كلیك روی عبارت «ابزار تجزیه و تحلیل شماره» یا Number analysis tools و ورود به صفحه بعدی، شماره سریالی را كه از طریق شماره‌گیری كد #06#* روی نمایشگر گوشی ظاهر شده، در قسمت IMEI number analysis وارد كنید. مشخصات گوشی از جمله كشور سازنده، كارخانه، مدل و... برابر دیدگانتان خواهد بود. اگر این مشخصات با گوشی مورد نظر همخوانی داشت، مطمئن باشید یك گوشی اصلی، چنج یا قاچاق‌ نشده را در دست دارید.

منبع:تبیان



:: بازدید از این مطلب : 378
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 پرسش: بنده خانه دار هستم و می خواهم با استفاده از وسایل داخل منزل ورزش کنم لطفا من را راهنمایی نمایید.

 

پاسخ:

 پله نوردی
پله نوردی

 

همان فایده ای را که از انجام تمرین استپ ایروبیک در باشگاه می برید را می توانید در خانه به دست آورید. اگر در خانه تان راه پله دارید، می توانید با بالا و پایین رفتن از آنها ورزشی بسیار عالی انجام دهید. برای شروع، در پایین راه پله بایستید، و به مدت یک دقیقه در جا راه بروید تا کمی عضلات پاهایتان گرم شود. بعد، روی پله اول قدم بگذارید و برگردید. این حرکت را روی پله اول فقط 10 مرتبه تکرار کنید. باز به مدت 15 ثانیه درجا راه بروید. سپس، دو پله اول را بالا رفته و برگردید، بعد یک پله بالا رفته و باز برگردید. این حرکت را نیز 10 مرتبه تکرار کنید. سپس سه پله بالا رفته، برگردید، بعد دو پله بالا رفته و برگردید و دوباره یک پله بالا رفته و برگردید. این حرکت را نیز 10 مرتبه تکرار کنید. این الگو را تا 10 پله ادامه دهید. پس از پایان تمرین مطمئناً حس سوزش را در پاهایتان احساس خواهید کرد. بالا رفتن بیشتر از 10 پله را توصیه نمی کنیم چون برگشتن و پایین آمدن از آن کمی خطرناک می شود. اگر احساس سرگیجه کردید، کمی آرامتر شروع کنید. چند مدت روی سه پله کار کنید و کم کم که استقامتتان بالاتر رفت، تعداد پله ها را افزایش دهید.

 

 

 لگد با کاناپه

می توانید با استفاده از کاناپه بعنوان یک تکه تجهیزات ورزشی، روی عضلات ران و باسن خود کار کنید. سر پا بایستید، طوریکه یکی از دسته های کاناپه رو به رویتان باشد. به جلو خم شوید، وزنتان را روی دسته کاناپه بیندازید. سرتان را پایین نگه دارید تا به عضلات گردنتان فشار وارد نشود. با پای راستتان به سمت عقب لگد بزنید، به صورتیکه کف پایتان با سقف موازی شود و بعد دوباره آنرا پایین بیاورید. اگر حرکت را درست انجام دهید باید در عضلات باسن و ران احساس سوزش کنید. 15 تکرار برای هر کدام از پاها انجام دهید.

 

 بلند کردن سبد رخت چرکها

یک سبد رخت چرک پر از لباس همیشه هم لازم نیست شما را یاد کارهای پر زحمت خانه بیندازد. سبد را در دست گرفته و بالای سر ببرید و همانجا بالا و پایینش کنید. برای هر بالا بردن حداقل 3 تکرار انجام دهید. اگر وزن آن برایتان خیلی سنگین است، می توانید کمی از لباسهای درون آن را بیرون بیاورید. این ورزش روی عضلات سرشانه، بازو و زیر بغل کار می کند. این حرکت را به صورتی دیگر هم می توانید انجام دهید و آن این است که روی زمین دراز بکشید و سبد را از روی سینه بالا و پایین کنید.

 

 

 ویدئوهای ورزشی

فیلم های ویدئویی ورزشی بسیار خوبی در بازار وجود دارد که می تواند کمک بسیار خوبی برای تناسب اندام شما باشد. در این نوارهای ویدئویی، حرکات و تمرینات بسیار خوبی برای کار کردن روی عضلات بازو، شکم، رانها و باسن با نمایش طریقه انجام دادن آنها آورده شده است. بد نیست سری هم به فروشگاه فیلم های ورزشی بزنید.

 

 

 آگهی های بازرگانی

اگر عادت دارید همیشه جلوی تلویزیون بنشینید و حتی غذاهایتان را هم جلو تلویزیون میل می کنید، این تمرین دقیقاً برای شما مفید است. حین تماشای تلویزیون می توانید با استفاده از وزنه های 2 تا 5 کیلویی حرکت جلو بازو انجام دهید. وقتی پیام های بازرگانی شروع می شود، از جایتان بلند شوید تا کمی تمرین شدتی انجام دهید. چند تا بشین پاشو بزنید، شنا بزنید، دراز نشست بروید و بالاخره ضربان قلبتان را بالا ببرید. وقتی برنامه دوباره شروع شد، به سراغ تمرین سبک نشسته تان (مثلاً جلو بازو) بروید. این چرخه را در طول تماشای تلویزیون ادامه دهید.

همیشه قبل از شروع هر برنامه ورزشی، با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

دراز نشست ترکیبی

 

برای کار کردن روی عضلات شکمتان لازم نیست حتماً در باشگاه ورزشی اسم نویسی کنید یا مربی خصوصی داشته باشید. برنامه درازنشست را خیلی راحت حتی میتوانید در سالن نشیمن خانه تان انجام دهید. اگر در درازنشست با درد گردن مشکل دارید، برای شما دستگاه های درازنشست نشسته بهتر است چون به گردن شما آسیبی نمی رساند. اگر درازنشست را درست انجام دهید، عضلات گردنتان نباید کشیده شود اما خیلی از افراد نمی توانند این حرکت را درست انجام دهند تا به گردنشان آسیب نرسد. به همین دلیل بهتر است آرام آرام شروع کنید. پس برای بالا آمدن تا 5 بشمرید و برای پایین رفتن هم همینطور. 5 تکرار با همین شیوه انجام دهید. با همین تعداد تکرارهای کم هم سوزش را در عضلات شکمتان احساس خواهید کرد. سپس سه ست 15 تکراره با سرعت متوسط درازنشست بزنید. بعد از اتمام درازنشست معمولی، درازنشست چرخشی را برای هر طرف انجام دهید به این صورت که وقتی بالا می آیید آرنج هر دست (مثلاً اگر برای سمت راست درازنشست می زنید، آرنج دست راست) به زانوی مخالف خود بخورد.

 

 پرس صندلی چرخدار

اگر در خانه صندلی چرخدار برای میز کامپیوتر دارید، می توانید چند حرکت دست و بازو را وقتی پشت میزتان نشسته اید انجام دهید. درحالیکه روی صندلی خود نشسته اید، دو لبه میز را با دست نگه دارید، و با استفاده از عضلات بازو سعی کنید خودتان را به سمت میز بکشید و بعد دوباره خودتان را به عقب هل دهید. این حرکت روی عضلات جلوبازویتان کار می کند.

 

مارش حین ظرف شستن

زندگی خیلی پر مشغله است، به همین دلیل اگر وقت ندارید می توانید چند کار را همزمان انجام دهید. مثلاً وقتی جلوی ظرفشویی ایستاده اید و ظرف می شویید، میتوانید در جا مارش بزنید. همینطور می توانید تمرین ساق هم انجام دهید. فقط کافی است روی پنجه پا خودتان را بالا و پایین بکشید.

 

 

 وقت تردمیل

اگر توانایی مالی داشته باشید و بتوانید حداقل یک تکه تجهیزات ورزشی برای خانه خریداری کنید، این وسیله حتماً باید تردمیل باشد. راه رفتن و دویدن روی تردمیل، تمرین قلبی عروقی و هوازی بسیار عالی برای شما خواهد بود. حداقل روزی سی دقیقه روی تردمیل کار کنید. می توانید شیب ها و سرعت های مختلف را امتحان کنید.

 

منبع: مجله خانواده

منبع:تبیان



:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 پرسش: پسر دو ساله ای دارم که هنوز نمی تواند صحبت کند لطفا بفرمایید آیا تاخیری در تکلم کودکم به وجود آمده و چطور می توانم کمکش کنم؟

 

پاسخ: پسرتان دو ساله است و هنوز نمی ‌تواند صحبت كند. او قادر به بیان تعدادی كلمه است اما شما تصور می ‌كنید كه در مقایسه با همسالانش عقب ‌تر است. شما به یاد می ‌آورید كه خواهر او در این سن می ‌توانست یك جمله كامل را بیان كند. به امید این كه او بزودی بهبود خواهد یافت، مشورت با متخصصان را به تاخیر می ‌اندازید. شما به خود می ‌گویید «برخی بچه‌ها سریع شروع به راه رفتن می‌ كنند و برخی سریع‌ تر صحبت می ‌كنند، پس جای نگرانی نیست»!

این نگرانی در بین والدین فرزندانی كه در صحبت كردن تاخیر دارند، ‌رایج است. اگر چه ممكن است والدین آهسته بودن رشد

تاخیر در تکلم

 

را در جنبه ‌های دیگری از فرزند خود نیز مشاهده كنند اما در مشورت با متخصصان تردید داشته و آن را به تاخیر می ‌اندازند. برخی حتی برای خود دلیل‌‌ هایی نیز می ‌آورند مثلا در خصوص دیر زبان باز كردن كودك خود می ‌گویند «او بزرگ ‌تر خواهد شد و مشكلش رفع می ‌شود» یا «او به كارهای فیزیكی بیشتر از صحبت كردن علاقه دارد.» دانستن این كه در صحبت كردن و مهارت‌ های كلامی چه چیز معمول و نرمال است و چه چیز نیست، ‌می‌ تواند به شما كمك كند كه بدانید كودكتان واقعا نیاز به كمك دارد یا خیر.

خصوصیات یك كودك با توانایی گفتار سالم و بدون تاخیر: در یافتن مشكل فرزندتان در توانایی ایجاد ارتباط و اطمینان پیدا كردن از نیاز او به توجهات و درمان ‌های خاص پزشكی، حائز اهمیت و البته كمی سخت است. البته می‌ توان با دانستن قوانین كلی در مورد خصوصیات یك كودک سالم و مقایسه فرزند خود با این خصوصیات تا حدودی به مشكل او پی برد.

 

قبل از 12 ماهگی

كودكان در این سن باید بتوانند نشانه‌ هایی را از خود بروز بدهند كه نشان ‌دهنده استفاده از صداها برای ایجاد ارتباط با محیط اطراف باشد. اولین مراحل پیشرفت گفتاری، ایجاد صداهای نامفهوم توسط كودک است. همین‌ طور كه كودک بزرگ ‌تر می ‌شود (حدود 9 ماهگی)‌ او شروع ردیف كردن صداها می ‌كند و سعی دارد تا آواهای مختلف را به هم پیوند بدهد و كلماتی مثل «ماما» و «بابا» را (بدون این‌كه واقعا معنای دقیق این كلمات را بداند)‌ بیان كند.

قبل از 12 ماهگی،‌ كودك باید به صداها هم توجه نشان دهد. كودكانی كه نسبت به صداها عكس‌العمل نشان نمی‌ دهند ممكن است دچار مشكلات شنوایی باشند.

12 تا 15 ماهگی

كودكان در این سنین باید محدوده وسیعی از اصوات كلامی را به كار ببرند و حداقل یک یا چند كلمه صحیح را بیان كنند (نه فقط «ماما» و «بابا»)‌. كلماتی مثل «توپ» از كلمات ابتدایی‌ است كه كودك قادر به گفتن آن است. فرزند شما باید همچنین قادر به فهم و انجام دستورات باشد (مثلا «لطفا آن اسباب ‌بازی را به من بده.»)‌

 

18 تا 24 ماهگی

كودک باید تا 18 ماهگی دامنه لغاتی در حد 20 كلمه داشته باشد و تا 2 سالگی قادر باشد حدود 50 كلمه یا بیشتر را بیان كند؛ به كودک باید یاد داده شود كه دو كلمه را با هم تركیب كند مثل «بابا رفت.» یك كودك 2 ساله قادر به انجام دستورات دو قسمتی می‌باشد (مثلا لطفا عروسكت را بردار و لیوانت را به من بده.)‌

 

2 تا 3 سالگی

در این سن،‌ والدین اغلب شاهد یک تحول اساسی در صحبت كردن كودک خود هستند. دامنه لغات كودک شما به یكباره افزایش می ‌یابد و او می ‌تواند 3 كلمه یا بیشتر را با هم تركیب كرده و جمله بسازد.

درک كودک نیز در این سنین افزایش می ‌یابد. تا سن 3 سالگی كودک شروع به فهم این مطلب می‌ كند كه «آن را روی میز قرار بده» یا «آن را زیر تخت بگذار» چه تفاوتی با هم دارند. در این دوران كودک شما همچنین باید شروع به تشخیص رنگ‌ ها و درک صفت‌ ها كند (مثل «بزرگ» در مقابل «كوچك»)‌.

 

اختلاف بین گفتار و زبان

اغلب «گفتار» و «زبان» با هم اشتباه می ‌شوند اما یک فرق اساسی بین آن دو وجود دارد: «گفتار» بیان كلامی زبان است و شامل تلفظ شمرده كلمات می ‌شود. اما «زبان» وسیع ‌تر است و به كل سیستم بیان و دریافت اطلاعات به روشی قابل فهم، مربوط می‌ شود. زبان چیزی است كه طی یک ارتباط، فهمیده و فهمانده می ‌شود؛ به صورت كلامی، غیر كلامی یا نوشتاری.

اگر چه مشكلات در گفتار و زبان با هم متفاوت است،‌ اما این دو اغلب با هم همپوشانی دارند. كودكی كه مشكلات زبانی و تكلمی دارد شاید قادر به تلفظ صحیح كلمات باشد اما نتواند بیش از دو تای آنها را در كنار هم بیاورد. در مورد كودک دیگر ممكن است فهم گفتارش سخت باشد اما او قادر به استفاده از لغات و اصطلاحات برای بیان نظراتش باشد و دیگری ممكن است بتواند خوب صحبت كند اما در انجام دستورات و فهم آنها مشكل داشته باشد.

 

نشانه‌ های وجود مشكل احتمالی

اگر شما در مورد گفتار و تكلم كودک خود نگران هستید، در اینجا به چند نكته اشاره شده كه با توجه به‌ آنها می ‌توانید در خصوص مشكل داشتن فرزندتان مشكوک شوید:

باید نسبت به كودكی كه به صداها پاسخ نمی ‌دهد یا نمی ‌تواند با در‌ آوردن صدا، منظور خود را برساند، دقیق باشید. بین 12 تا 24 ماهگی اگر در كودكتان موارد زیر را می ‌بینید آن را پشت گوش نینداخته و پیگیر باشید:

‌ استفاده نكردن از اشاره و ادا مثل تكان دادن دست در هنگام خداحافظی تا 12 ماهگی.

* استفاده از ایماء و اشاره در ارتباطات به جای به كارگیری كلمات تا 18 ماهگی.

* داشتن مشكل در تقلید صدا تا 18 ماهگی.

* داشتن مشكل در فهم درخواست ‌های كلامی ساده و انجام آنها.

قبل از 12 ماهگی،‌ كودک باید به صداها هم توجه نشان دهد كودكانی كه نسبت به صداها عكس ‌العمل نشان نمی ‌دهند ممكن است دچار مشكلات شنوایی باشند.

 

اگر كودک بزرگ‌ تر از 2 سال مشكلات زیر را داشت، حتما او را توسط متخصص مورد سنجش و بررسی قرار دهید:

* اگر او فقط می‌ تواند كلمات و عكس ‌العمل ‌ها را تقلید كند و خود قادر به تولید كلمات یا اصطلاحات به طور خود آگاهانه نیست.

* اگر فقط قادر به بیان صداها و كلمات خاصی كه تكرار می ‌شوند می‌ باشد و نمی ‌تواند از گفتار برای ارتباط بیشتر استفاده كند.

* نمی ‌تواند دستورات ساده را بفهمد و اجرا كند.

* اگر تن صدای نا متعارفی دارد (مثلا صدای خشن و گوشخراش یا صدای تو دماغی دارد)‌.

* اگر گفتار كودک نسبت به سنش، قابل فهم نباشد. والدین باید حدود نیمی از گفتار كودک خود را در 2 سالگی متوجه شوند و در 3 سالگی حدود سه چهارم آن را بفهمند. تا 4 سالگی كلام كودک باید تقریبا به طور كامل فهمیده شود حتی به وسیله افرادی كه او را نمی ‌شناسند.

 

وضعیت شنیداری کودک

 

دلایل تاخیر كلامی و زبانی: عوامل زیادی می‌ تواند باعث تاخیر كلامی و زبانی كودك شود. مثلا یكی از آن عوامل،‌ معیوب بودن سیستم تكلم كودک مثل مشكل در زبان یا سقف دهانش است. تا خوردن زیر زبان می‌ تواند حركت زبان را در تولید كلام، محدود كند.

بیشتر كودكانی كه تاخیر كلامی دارند ممكن است مشكلاتی در مغز داشته باشند به طوری كه ارتباط كافی در مغز برای ایجاد و تولید كلام وجود نداشته باشد. این نوع كودكان با مشكل در استفاده از لب ‌ها، زبان و فک برای تولید آوا مواجه هستند.

مشكلات گفتاری می ‌تواند تنها مشكل حاصله باشد یا شاید با مشكلات دیگری مثل مشكل در بلع هم همراه باشد. تاخیر در گفتار همچنین می ‌تواند نشان دهنده یک تاخیر كلی در همه زمینه ‌های رشد كودک باشد.

مشكلات شنیداری نیز معمولا به تاخیر در سخن گفتن ارتباط دارد. پس اگر كودكی دچار مشكل گفتاری است حتما باید از نظر شنیداری آزمایش شود. چنین كودكانی احتمالا در فهم، تقلید و گفتار مشكل دارند.

عفونت گوش،‌ خصوصا عفونت ‌های مزمن می ‌تواند روی قدرت شنیداری تاثیر بگذارد. باید به عفونت ‌های ساده ‌گوش (كه می ‌تواند یك تهدید باشد)‌ اهمیت داد اگر چه شاید تاثیری روی گفتار نداشته باشد.

 

گفتار درمانی

اگر خودتان یا پزشک كودكتان در خصوص مشكل ‌دار بودن كودک مشكوک شدید، یک آزمایش و بررسی مقدماتی توسط متخصص گفتار درمانی، بسیار ضروری است.

متخصص گفتار درمانی، ابتدا به مهارت‌ های كلامی و زبانی كودک توجه كرده و آن را با توجه به جنبه ‌های دیگر رشد كودک بررسی می ‌كند. او تست ‌های استانداردی را انجام می‌ دهد و به دنبال نكته بر جسته ‌ای در خصوص پیشرفت گفتاری و زبانی كودک می ‌گردد. او بررسی می‌كند كه كودک چقدر می ‌فهمد، چه می ‌تواند بگوید، آیا كودک سعی در برقراری ارتباط به روش ‌های دیگر مثل اشاره كردن و تكان دادن سر و غیره به جای گفتار دارد، او وضوح كلام كودک را بررسی می‌ كند، وضعیت دهان او (زبان، دهان و سقف آن) و عملكرد بخش‌ های مختلف دهان برای صحبت كردن و حتی غذا خوردن و بلع را مورد بررسی دقیق قرار می ‌دهد.

اگر او تشخیص داد كه كودكتان نیاز به درمان دارد، نقش شما در این زمینه بسیار حیاتی است. او به شما می ‌آموزد كه چگونه در خانه با كودک خود تمرین كنید تا مهارت ‌های گفتاری او را بهبود ببخشید.

 

اقدامات والدین

مانند بسیاری چیزهای دیگر، پیشرفت در گفتار نیز مخلوطی از طبیعت و ذات كودک و آموخته‌ ها و تربیت او است. ژنتیک می ‌تواند در این میان موثر باشد و هوش و استعداد كودک در یادگیری گفتار به او كمک كند اما به هر حال محیط اطراف هم بسیار تاثیرگذار است و نحوه تربیت كودک در توانمندی‌ های او نقش مهمی ایفا می ‌كند. وقتی در گفتار، زبان، شنوایی یا در رشد كودک مشكلاتی وجود داشته باشد، مداخله سریع والدین كودک می‌ تواند به او كمک كند. وقتی شما فهم بهتری از دلیل حرف نزدن كودک خود داشته باشید، می ‌توانید راه ‌هایی را برای بهبود رشد گفتاری او یاد بگیرید. در اینجا چند نكته كلی كه در این زمینه می‌ توانید در منزل به كار برده و توسط آن به رشد گفتاری فرزندتان كمک كنید، آورده شده است:

زمان زیادی را به برقراری ارتباط با كودكتان اختصاص دهید حتی در دوران نوزادی او. با او حرف بزنید، برایش شعر بخوانید و او را تشویق كنید تا صداها و اشارات را تقلید كند.

برای كودک خود كتاب بخوانید. این كار را از 6 ماهگی یا حتی زودتر آغاز كنید. حتما لازم نیست كه همه كتاب را برای او بخوانید، كتاب‌ هایی كه مناسب سن اوست و دارای تصاویری است كه او را تشویق به تماشای آنها می‌ كند تهیه كنید. كم‌ كم سعی كنید به تصاویر اشاره كنید و نام آنها را بیان كرده و او را به این كار تشویق كنید. سپس می ‌توانید به صورت شعر وار برای او كتاب بخوانید.

از موقعیت ‌های روزانه برای تقویت گفتار كودک استفاده كنید. به عبارت دیگر با او در طی روز صحبت كنید. مثلا اسم میوه ‌ها را در مغازه میوه فروشی به او بگویید، به او توضیح دهید كه در حین درست كردن غذا یا تمیز كردن خانه چه می‌ كنید، به اشیاء منزل اشاره كنید و در حین رانندگی نظر او را به صداهای اطراف خود جلب كنید. از او سوالاتی بپرسید و پاسخ‌ های او را تصدیق كنید (حتی اگر فهم آنها سخت باشد.) منظور خود را به صورت ساده بیان كنید اما هرگز از «كلام بچگانه» استفاده نكنید و سعی نداشته باشید تا با لحن یک كودک صحبت كنید. هر چه زودتر به مشكلات گفتاری كودک خود پی ببرید، بهتر می‌توانید او را درمان كنید. شما در قبال فرزند خود مسوول هستید. با كمک گرفتن بموقع از متخصص و وقت گذاشتن، كودک شما در آینده قادر به برقراری ارتباط مناسب با شما و دنیای اطراف خواهد بود.

 

منبع: روزنامه جام جم

منبع:تبیان



:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 

مناسب ترین زمان جهت پیاده روی

زمان پیاده روی

 

بهترین زمان برای پیاده روی، هر زمانی است که شما آن را ترجیح بدهید و احساس راحتی داشته باشید و بدانید مثلا در صبح، انرژی بیشتری برای انجام این کار دارید. بسته به افراد متفاوت از شحصی به شخص دیگر تغییر می کند. بستگی به میل و تمایلات شما دارد.

 

پیاده روی در صبح:

پیاده روی به هنگام صبح مناسب است زیرا اگر شما بعد از پیاده روی به منزلتان برگردید می توانید دوش بگیرید و این کار به از بین رفتن چربی هایتان کمک شایانی می کند و یا اگر شما شاغل هستید و مدت زمانی را برای پیاده روی در صبح تا محل کارتان اختصاص می دهید باعث می شود شما دارای روحیه شادتری باشید و روز خود را با آرامش و آسودگی بیشتری آغاز کنید و چون بعد از ورزش که شما به صورت پیاده روی انجام داده اید گرسنه می شوید، صبحانه ای که میل می کنید اثر فوق العاده مثبتی را بر بدن شما می گذارد.

 

پیاده روی در صبح هیچ گونه اختلالی بر روی سلامتی شما و خواب تان ایجاد نمی کند چون شما بیدار شده اید، و بعد شروع به ورزش کرده اید و خوابتان تکمیل شده است اما اگر قبل از خواب پیاده روی کنید، چون به زمان استراحت و خواب شما نزدیک است ممکن است در خواب تان دچار مشکلی شوید و نتوانید به راحتی بخوابید و مشکلی در خوابتان به وجود آید. زیرا در هنگام شب و استراحت باید ریتم قلبتان آرام باشد تا قلب بتواند آرامش خود را بازیابد و اگر شما زیاد پیاده روی کنید قلبتان خوب استراحت نکرده و در فردای آن روز خسته است.

 

اما هنگامی که در روز ورزش و پیاده روی می کنید چون از خواب بیدار شده اید بعضی از افراد ممکن است نتوانند به خوبی ورزش کنند زیرا هنوز در حال و هوای خواب هستند و شاید حتی در هنگام پیاده روی دم و بازدم را به خوبی انجام ندهید و در چند روز آینده برای تان مشکلات تنفسی پیش آید و دلیل این امر را به پیاده روی تان معکوس کنید، گر چه این موضوع به پیاده روی مربوط است اما دلیل اصلی آن به همین نحو بود که توضیح داده شد.

 

در صبح شما مجبور هستید که به تنهایی به پیاده روی بروید زیرا اگر شاغل نباشید تمام افراد خانواده به محل کارشان رفته اند و اگر هم شاغل باشید هر کسی به محل کارش می رود اما هنگامی که شب به پیاده روی می روید، باعث می شود با خانواده یا همسرتان به پیاده روی بروید به همین دلیل به کمک این موضوع می توانید لحظاتی را در کنار هم باشید، لحظاتی را که شاید در طول روز از آن بی بهره باشید.

 

نکته ی مهمی که در این جا وجود دارد بدین ترتیب می باشد پیاده روی شما نباید خیلی به طول بیانجامد که خسته شوید و برای دفعه ی بعدی دیگر انگیزه ای نداشته باشید.

پیاده روی به هنگام صبح مناسب است زیرا اگر شما بعد از پیاده روی به منزلتان برگردید می توانید دوش بگیرید و این کار به از بین رفتن چربی هایتان کمک شایانی می کند و یا اگر شما شاغل هستید و مدت زمانی را برای پیاده روی در صبح تا محل کارتان اختصاص می دهید باعث می شود شما دارای روحیه شادتری باشید و روز خود را با آرامش و آسودگی بیشتری آغاز کنید و چون بعد از ورزش که شما به صورت پیاده روی انجام داده اید گرسنه می شوید، صبحانه ای که میل می کنید اثر فوق العاده مثبتی را بر بدن شما می گذارد.

پیاده روی در ظهر:

پیاده روی در ظهر شرایط مناسب تری را دارد زیرا شما در طول ظهر بدنتان از لحاظ دمای و قابلیت در شرایط مناسبی قرار گرفته است و این قابلیت بالا را داراست و شما در این زمان می توانید بر روی پیاده روی سریع کار کنید زیرا بدن تان کالری را به سرعت از دست می دهد. زیرا نه شما از خواب بیدار شده اید که خسته باشید و نه بعد از این فعالیت قصد استراحت دارید بلکه برای کارهایی که در طول روز می خواهید انجام بدهید دارای انرژی بیشتری هستید.

 

صبحانه یکی از وعده های غذایی است که بر خوردن آن بسیار تاکید می شود زیرا باعث شادابی هر چه بیشتر شما می شود. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که تا صبحانه نخورند نمی توانند هیچ کاری را انجام دهند حتی پیاده روی در صبح، به شما توصیه می کنیم که نیم ساعت قبل از این که به پیاده روی بروید صبحانه بخورید و بعد از آن آماده پیاده روی شوید بلافاصله بعد از خوردن صبحانه به پیاده روی نروید حتما باید زمان 30 دقیقه سپری شده باشد.

 

 

پیاده روی به هنگام شب:

تمام کالری های که در طول روز دریافت کرده اید و شاید خیلی از این کالری های بیش از مورد نیاز شما باشد، می توانید به سادگی و با انجام پیاده روی های شبانه، این حالت را از بین ببرید. مشکلی که پیاده روی های شبانه دارد همت افراد است، زیرا در طول روز افراد به اندازه کافی خسته شده اند و دیگر انرژی برای پیاده روی های شبانه ندارند. زیرا بعد از مدتی ممکن است به دلیل خستگی مفرطی که در طول روز احساس می شود از این کار پشیمان شوند. (البته همانطور که قبلا ذکر گردید پیاده روی نباید بلافاصله قبل از خواب باشد چون ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کند)

منبع:تبیان



:: بازدید از این مطلب : 356
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 اهل ورزش کردن نیستید؟ وقت کافی برای ورزش یا ثبت ‌نام در کلاس‌ های بدنسازی ندارید؟ آیا می ‌دانید برخی از کارهای روزانه بدون آنکه متوجه باشید به کاهش وزن شما کمک می ‌کنند؟ این 14 توصیه را که هر کدام از آنها می ‌توانند باعث سوزاندن 200 کیلو کالری انرژی در روز شوند، امتحان کنید...

جارو برقی

 

1.جارو برقی بکشید:

 جارو برقی کشیدن فعالیت لذت‌ بخشی نیست اما به هر حال لازم است. پس چه بهتر که از آن نهایت استفاده را ببرید. البته هنگام جارو برقی کشیدن، مرتب جارو را از یک دست به دست دیگر بدهید و اگر منزلتان خیلی کوچک است، کف زمین را هم تی بکشید. یک ساعت جارو برقی ‌زدن و تی‌ کشیدن مساوی است با سوزاندن 200 کیلو کالری انرژی.

 

2.فرزندتان را به پارک ببرید:

 وقتی با بچه‌ ها به پارک می ‌رویم بدون آنکه متوجه باشیم، راه می ‌رویم، می ‌دویم و خوشحالیم. تمام توجه ‌مان به تفریح کردن با آنهاست و اصلا فکر نمی‌ کنیم که در حال ورزش هستیم، کافی است خود و فرزندتان را ساعتی در پارک سرگرم بازی کنید تا 200 کیلو کالری بسوزانید.

 

3.بخوانید، بنویسید، فکر کنید:

 وقتی نامه ‌ای می‌ نویسید یا ایمیل می ‌فرستید یا مقاله‌ای می ‌خوانید، مغز شما فعال می‌ شود. برای فعالیت مغز، انرژی لازم است و این انرژی از طریق سوزاندن انرژی تامین می ‌شود. البته مراقب باشید هنگام انجام این کارها کمرتان کاملا صاف باشد. فراموش نکنید که 4 ساعت خواندن و نوشتن یا فکر کردن، 200 کیلو کالری می ‌سوزاند.

 

4.از پله به جای آسانسور استفاده کنید:

 اگر موقعیت ایجاب می ‌کند، به جای آسانسور از پله ‌ها استفاده کنید. این بهترین و ارزان ‌ترین روش برای وزن کم کردن است. اصلا لازم نیست در کلاس استپ یا ایروبیک نام ‌نویسی کنید. می ‌توانید به راحتی با بالا و پایین آمدن از پله ‌ها عضلات شکمی ‌تان را تقویت کنید و در ضمن کالری هم بسوزانید. در صورتی که 20 دقیقه بدون توقف از پله‌ ها بالا یا پایین بروید، 200 کیلو کالری خواهید سوزاند.

 

5.در حال حرف زدن با تلفن ‌همراه راه بروید:

 پیاده‌ روی ورزشی کامل است. پس هر کاری را که می ‌توان همزمان با آن انجام داد، ارزشمند است. اگر با تلفن همراهتان یا تلفن بی‌ سیم خانه صحبت می ‌کنید، بلند شوید و قدم بزنید. به این ترتیب بدون آنکه متوجه باشید، ورزش هم می‌ کنید.یک ساعت پیاده ‌روی در روز مساوی است با سوزاندن 200 کیلو کالری.

شستن ظروف

 

6.ظرف ‌ها را بشویید:

 تعداد افرادی که ظرف‌ شستن را دوست دارند، کم است. مطمئنا استفاده از ماشین ‌ظرفشویی راحت‌ تر است اما به هر حال بد نیست گاهی ظرف ‌ها را خودتان بشویید. به قسمت خوب ماجرا فکر کنید. شستن ظروف نه تنها به تقویت عضلات بالاتنه کمک می‌ کند، بلکه باعث سوزاندن کالری نیز می ‌شود. اگر سینک ‌ظرفشویی شما خیلی پایین است، به جای خم کردن کمرتان، کمی پاهایتان را خم کنید. به این ترتیب عضلات پایین ‌تنه ‌تان هم تقویت می‌ شود. یک ساعت و 20 دقیقه ظرف شستن، 200 کالری انرژی می‌ سوزاند.

 

7.آشپزی کنید:

 آشپزی را دوست دارید؟ آیا می ‌دانستید آشپزی می‌ تواند سبب لاغری شود؟ خرد‌ کردن، هم‌ زدن، شستن و... فعالیت‌ هایی هستند که می ‌توانند سبب سوزاندن کالری و کاهش وزن شوند. البته باید توجه داشته باشید غذایی که می ‌پزید چرب و پر کالری نباشند چون در غیر این صورت تمام تلاش شما برای سوزاندن انرژی به باد می ‌رود. فراموش نکنید که یک ساعت و 20 دقیقه آشپزی 200 کیلو کالری می ‌سوزاند.

 

8.دوچرخه ‌سواری کنید:

دوچرخه‌ سواری از تفریح‌ هایی است که برای تناسب ‌اندام بسیار مفید است. اگر اتومبیل دارید، آن را در پارکینگ منزل پارک کنید و با دوچرخه به محل کارتان بروید. این کار نه‌تنها برای سلامت خودتان، بلکه برای محیط‌ زیست هم خوب است. البته هنگام دوچرخه ‌سواری 2 نکته را فراموش نکنید؛ اول کلاه ایمنی و بعد بطری آب. 45 دقیقه دوچرخه ‌سواری، به سوزاندن 200 کیلو کالری کمک می‌ کند.

 

9.بازی کنید:

 فرقی نمی ‌کند در خانه باشید یا بیرون از منزل. کنار فرزندانتان باشید و بازی کنید. از اسباب‌ بازی‌ ها استفاده و خود را سرگرم کنید. یک ساعت بازی پر تحرک به سوزاندن 200 کیلو کالری کمک می‌ کند. البته اگر اهل بازی رایانه‌ ای هستید، بازی ‌های پر تحرک را انتخاب کنید.

 

10.باغبانی کنید:

بودن در کنار گیاهان و گل ‌ها نه‌ تنها برای روحیه بلکه برای تناسب‌ اندام شما هم خوب است. البته باید هنگام باغبانی، به وضعیت کمرتان توجه داشته باشید و در ضمن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. یک ساعت باغبانی 200 کیلو کالری می ‌سوزاند.

 

ماشین شستن

 

11.اتومبیلتان را بشویید:

 این کار هم از دیگر کارهای روزانه است که می‌ تواند به تناسب ‌اندامتان کمک کند. به جای بردن اتومبیل به کارواش، روز تعطیل آستین ‌ها را بالا بزنید و اتومبیلتان را بشویید. اگر اتومبیل ندارید، می ‌توانید موتور یا دوچرخه ‌تان را بشویید. 40 دقیقه شستشوی اتومبیل200 کیلو کالری می‌ سوزاند.

 

12.خرید بروید:

 وقتی به خرید می ‌روید و با دوستان از مغازه‌ای وارد مغازه‌ای دیگر می‌ شوید، بدون آنکه متوجه باشید، کالری می ‌سوزانید. البته باید مراقب باشید وزن آنچه در دست دارید، بین هر دو دست یکسان تقسیم شود تا دچار کمر درد نشوید. یک ساعت پیاده ‌روی و خرید، 200 کیلو کالری انرژی می‌ سوزاند.

 

13.وسایل خانه را مرتب کنید:

 تغییر دکوراسیون، جا به ‌جا کردن مبل ‌ها و... نه‌ تنها برای روحیه شما خوب است، بلکه به تناسب ‌اندامتان هم کمک می ‌کند. البته مراقب باشید اشیای سنگین را به‌ تنهایی بلند نکنید چون در این صورت به کمرتان فشار می ‌آید. 30 دقیقه مرتب کردن خانه 200 کیلو کالری انرژی خواهد سوزاند.

 

 

پاک کردن شیشه ها

 

14.شیشه ‌ها را پاک کنید:

 هر از چند گاهی شیشه ‌پاک ‌کن را بردارید و شیشه‌ ها را تمیز کنید. اگر احساس می ‌کنید دستانتان گرم شده، نشانه خوبی است؛ یعنی در عین حال که کالری می‌ سوزانید، عضلات دستتان در حال تقویت ‌شدن است. کارتان را بدون توقف ادامه دهید زیرا هدف، افزایش ضربان قلب است. هر از چند گاهی دستتان را عوض و ماهیچه ‌های هر دو دست را در این کار شریک کنید. یک ساعت پاک‌ کردن شیشه ‌ها، به سوزاندن 200 کیلو کالری انرژی کمک می ‌کند.

منبع:تبیان



:: بازدید از این مطلب : 337
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()